بازاریابی دیجیتالی 

شکی نیست که اینترنت تغییرات بزرگی در زندگی همه ما ایجاد کرده است. به طوری که امروزه فاصله بی معنی است؛ به عبارتی مرز ها از بین رفته اند. در این دوران، شاهد بسیاری از سرویس ها ، اپلیکیشن ها و دستگاه هایی هستیم که بر پایه اینترنت طراحی شده اند. همچنین مفاهیم جدیدی ایجاد شده است که با توجه به وجود اینترنت به وجود آمده اند. دیجیتال مارکتینگ همه یکی از آنهاست که مبتنی بر فعالیت های بازاریابی در فضای اینترنت است. پیرو این امر نیز شاهده به وجود آمدن شرکت های متخصص در این حوزه هستیم که به عنوان آژانس دیجیتال مارکتینگ شناخته می شوند.

اما امروز، این آژانس ها چه می کنند؟

مفهوم آژانس

آژانس به سازمانی گفته می شود که یک یا مجموعه از خدمت ها را ارائه می کند. خدماتی که می تواند دربرگیرنده برنامه ریزی و مدیریت و ایجاد یک سیستم مشخص بین دو یا چند نیاز است.

در واقع یک آژانس واسطه یا نماینده ای است که از محل ارائه خدماتی شامل ” انجام یک کار ” سود کسب می کند.

هدف از ایجاد آژانس ها ایجاد واسطه ای است تا بتوان به کمک آن، یک فرآیند پیچیده را برای کاربرد نهایی خرد کرد.

مثلا یک آژانس هواپیمایی، هماهنگی های لازم برای یک سفر را تسهیل می کند.

یک آژانس دیجیتال مارکتینگ هم فرآیند تبلیغات و مارکتینگ کسب و کار شما را در بستر اینترنت تسهیل می کند. به عبارتی یک آژانس ، مدیریت امور شما را انجام می دهد و نماینده شما در یک فرآیند است.

یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چه می کند؟

همانطور که می دانیم، آژانس ارائه کننده یک خدمت است؛ نه فروشنده یک کالا.

بیایید با یک مثال به این امر بپردازیم.

یکی از ابزار های مهم دیجیتال مارکتینگ، استفاده از رسانه های دیجیتال و شبکه های تبلیغات اینترنتی است. ( پدید آورنده یک شبکه تبلیغاتی را Adnetwork می نامند )

شما قطعا برای پیشرفت کسب و کار خود در فضای دیجیتال ، نیاز به استفاده از این رسانه ها دارید. البته که می خواهید بهترین نتیجه را نیز به دست آورید. اما کار با این رسانه ها ساده نیست.

نکات ظریف زیادی وجود دارد که به موفقت یک کمپین تبلیغاتی کمک می کند. اینجاست که آژانس دیجیتال مارکتینگ به شما کمک خواهد کرد که کمپین خود را به صورتی بهینه مدیریت و بهترین نتیجه را کسب کنید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

لازم است بدایند که چیزی به نام استراتژی دیجیتال مارکتینگ تا حدودی غلط است؛ چرا که استراتژی، کلان ترین مبحث یک کسب و کار است. به عبارتی، دیجیتال مارکتینگ یکی از زیرمجموعه های مارکتینگ است. بنابراین دیجیتال مارکتینگ ، از استراتژی مارکتینگ یک مجموعه تبعیت می کند. با توجه به این امر، شاید بهتر باشد از برنامه دیجیتال مارکتینگ ( Digital Marketing Plan ) استفاده کنیم.

با توضیحات بالا، یک آژانس بازاریابی دیجیتال در واقع آژانسی است که به تدوین برنامه دیجیتال مارکتینگ می پردازد.

برنامه دیجیتال مارکتینگ برنامه ای است که بر اساس استراتژی مارکتینگ ، اهداف تعیین شده در این استراتژی را فهم و به آنها در فضای دیجیتال عینیت می دهد و کمک می کند بدانیم کدام زمینه دیجیتال مارکتینگ با چه روندی، بهترین راه برای رسیدن به اهداف تعیین شده در استراتژی مارکتینگ ( Marketing Plan‌) است.

این مهمترین خدمت یک آژانس بازاریابی دیجیتال است.

خرید و مدیریت رسانه

رسانه های مختلفی وجود دارد که کار با آن ها پیچیدگی های خاص خود را دارد و این پیچیدگی همواره بیشتر هم می شود. بنابراین شما برای مدیریت رسانه خود و نیز خرید آن نیاز به کمک متخصصین دیجیتال مارکتینگ خواهید داشت.

در این فرآیند، سود مورد نظر آژانس دیجیتال مارکتینگ ، از دریافت کارمزد به ازای مدیریت این رسانه ها و نیز درصدی از هزینه رسانه است که توسط فروشنده رسانه یا ادنتورک به دست می آید.

مدیریت اجرایی برنامه های دیجیتال مارکتینگ

تقریبا در همه فعالیت های دیجیتال مارکتینگ، به ابزار ها ( Asset ) نیاز است که قالبا از جنس محتوا هستند. البته ابزارهای دیگری هم وجود دارند که سایت هم از آن جمله است.

معمولا شرکت ها امکان تامین یا تولید و تهیه این موارد را ندارند و احتمالا تجربه کافی برای ایجاد آن نیز در اختیارشان نیست. یک آژانس بازاریابی دیجیتال با دسترسی به صدها متخصص در حوزه‌های مختلف به کمک شما خواهد آمد تا خدمات مورد نظر را دریافت کنید.

فعالیت های یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چه نتایجی به دنبال دارد؟

نکته مهم برای شما به عنوان صاحب کسب و کار چیست؟ حال که با ماهیت یک آژانس دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم، بهتر است به بررسی این امر بپردازیم که فعالیت های آن، در نهایت چه نتایجی برای شما به دنبال دارد؟

بهبود کسب و کار شما

تدوین یک برنامه مدون دیجیتال مارکتینگ ، در نهایت منجربه افزایش فروش و گسترش کسب و کار شما خواهد شد.

تقویت برند در فضای آنلاین توسط آژانس بازاریابی دیجیتال

حضور هدفمند در فضای آنلاین ، موجب می شود قدرت و نفوذ برند شما در فضای آنلاین افزایش یابد. این امر با شناخته شدن برند ، خدمات کسب و کار شما و گسترش شبکه ای از ارتباطات مرتبط صورت می گیرد.

بهبود میزان ROI به کمک آژانس دیجیتال

برای اینکه بتوانید میزان اثربخشی فعالیت بازاریابی خود را اندازه بگیرید، می بایست میزان بازگشت سرمایه (Return of Investment) در تبلیغات خود را اندازه بگیرید. یک آژانس دیجیتال وظیفه دارد سرمایه گذاری شما را در این زمینه ، به ارزش افزوده تبدیل کند.

خدمات یک آژانس دیجیتال مارکتینگ

سه مفهوم کلی در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد:

  • زمینه های دیجیتال مارکتینگ
  • فعالیت های دیجیتال مارکتینگ
  • تکنیک ها

خدمات یک آژانس که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کند در این مفاهیم خلاصه می شود. در ادامه برخی از مهمترین موارد این مفاهیم را ذکر خواهیم کرد.

زمینه های دیجیتال مارکتینگ

فعالیت های دیجیتال مارکتینگ هر کدام در زمینه های مختلفی تقسیم بندی می شوند؛ این زمینه عبارتند از:

  • وبسایت و موتور جستجو
  • شبکه های اجتماعی
  • تبلیغات اینترنتی
  • موبایل و اپلیکیشن ها
  • پیام رسان ها

فعالیت های دیجیتال مارکتینگ

  • سئو و وبسایت
  • تجربه و رابط کاربری ( UI and UX )
  • تبلیغات موتور جستجو ( Google Ads )
  • تبلیغات داخل اپلیکیشن
  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات کلیکی
  • تبلیغات ویدئویی
  • تبلیغات شبکه های اجتماعی
  • فعالیت شبکه های اجتماعی
  • ایمیل مارکتینگ
  • SMS مارکتینگ یا تبلیغات پیامکی

تکنیک های مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ

تکنیک ها را در واقع می توان فاکتوری در دل فعالیت های دیجیتال مارکتینگ دانست. از این تکنیک ها می توان در هر کدام از فعالیت های دیجیتال مارکتینگ بهره گرفت.

نکته قابل توجه این است که تکنیک های دیجیتال مارکتینگ ممکن است به فضای اینترنت یا دیجیتال اختصاص نداشته باشند.

مثال بارز این تکنیک ها ، اینباند مارکتینگ است که مختص فضای دیجیتال نیست، اما کاربرد گسترده ای در فضای دیحیتال مارکتینگ دارد.

برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی ویدئویی
  • گیمیفیکیشن
  • بازاریابی درونگرا ( Inbound Marketing )
  • بازاریابی چریکی ( Guerrilla Marketing )
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • بازاریابی خلاق
  • بازاریابی رویداد

نکات مهم در انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ خوب

دهه ۸۰ دوره کلیدی در آغاز دیجیتال مارکتینگ در ایران بود. دو عامل همم در شکل گیری و پیشرفت این حوزه در کشور نقش اساسی داشت :

  • بهبود اینترنت
  • استفاده بیشتر از گوشی های هوشمند

این دو عامل موجب شد که دیجیتال مارکتینگ به ترند روز در اویل دهه ۹۰ تبدیل شود. نیمه دوم دهه ۹۰ نیز، دوره انفجار استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی بود.

نکته مهم اینجاست که با وجود تعداد زیاد آژانس های دیجیتال مارکتینگ در ایران، این آژانس ها هنوز با بلوغ فاصله دارند.

با توجه به این مطلب، متوجه شده اید که انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ کار آسانی نیست و نیازمند دقت و توجه بالایی است.

به طور کلی برای انتخاب یک آژانس خوب باید دو فاکتور مهم را در نظر بگیرید:

  • التزام عملی به اصول اساسی و ثابت بیزنس و سازمان
  • شفافیت

صداقت و شفافیت و نیز رو راست بودن با مشتری یک فاکتور کلیدی است. مشتری حق دارد بداند در چه موقعیتی قرار دارد و شما تا چه حد می توانید به او کمک کنید.

برای شناخت یک آژانس بازاریابی دیجیتال به اطلاعات بیشتری نیاز خواهید داشت؛ اما مطلب حاضر به شما کمک خواهد کرد که درکی کلی از این مفهوم به دست آورید. گام بعدی بررسی یک آژانس ، کسب اطلاعات از طریق گفتگو با آژانس هاست. نکته ای که به شما در ایجاد شناخت مناسب از آن کمک شایانی خواهد کرد.