بازاریابی محتوایی

 

 مقدمه

روش های بازاریابی کم کم اثر بخشی خود را از دست داده اند و تمرکز شرکت ها و سازمان ها در برنامه بازاریابی بجای تبلیغات مستقیم کالا و خدمات خود به سمت بازاریابی محتوایی تمایل پیدا کرده اند. بازاریابی محتوایی (Content Marketing) یک روش بازاریابی استراتژیک است که بر تولید و نشر محتوای مربوط به محصول و یا خدمت متمرکز است.

 

چند مثال از تولید محتوا

موارد زیر، نمونه هایی از محتواهای مورد اشاره در بازایابی محتوایی بر اساس تعریف بالا است:

  • کتاب یا کتابچه‌ای که توضیحاتی درباره‌ی یک محصول ارائه می‌کند.
  • مصاحبه‌ای که توضیحاتی درباره‌ی یک کتاب ارائه می‌کند و به نقد آن کتاب می‌پردازد (در این‌جا کتاب، محصول است و مصاحبه یا مقاله، محتوایی برای بازاریابی کتاب)
  • فیلم ویدئویی یکی از جلسات یک دوره‌ی آموزشی چند جلسه‌ای که به صورت رایگان یا با قیمت مشخص، به دیگران عرضه می‌شود (در بازاریابی محتوا، تعهد نداریم که محتوای مورد استفاده برای بازاریابی را رایگان عرضه کنیم. قیمت، یک انتخاب است).
  • یک فیلم یا کتاب به تبلیغ یک بحث اخلاقی یا مذهبی می‌پردازد (بازاریابی محتوا می‌تواند برای عرضه‌ و تبلیغ ایده‌ها هم به‌کار گرفته شود)
  • پادکست هایی که یک مشاور خانواده تولید می‌کند تا مخاطبان بیشتری، نام او را بشنوند و با او به عنوان یک متخصص آشنا شوند.

ویژگی های بازاریابی محتوا

در سال ۲۰۱۹ بازاریابی محتوا دارای ویژگی های خاصی بود که از جمله ی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

محتوای مفید: هدف از تولید این محتوا این است که به مخاطبین خود یک کار و مهارتی را آموزش دهید.

محتوای آموزنده (حاوی اطلاعات): هدف شما از تولید محتوای این است که به مخاطبین خود مهارتی تازه بیاموزید یا نوع دید جدیدی را به آن‌ها معرفی کنید یا شاید بتوانید در تصمیمات به آن‌ها کمک کنید.

محتوای سرگرم کننده: احساسات از قبیل خنده و شادی ارزش محسوب می‌شوند و در محتوای سرگرم کننده نقش مهمی دارند

 این تولید محتوا باید پیوسته و بدون افت کیفیت باشد تا بتواند مشتریان قدیمی را همراه نگه دارد و برای جذب مخاطب و مشتری جدید نیز اثر بخش باشد.

 

 

تحقیقات معتبر جهانی بیانگر این موضوع است که شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی، هزینه های بسیار زیادی را صرف هزینه های تولید محتوای با کیفیت میکنند. از این جمله می توان به کوکاکولا ، P&G ، مایکروسافت ، سیسکو و … اشاره کرد. این نوع بازاریابی علاوه بر بنگاه ها و شرکت های بزرگ، برای شرکتهای متوسط و کوچک نیز موثر است. برای مثال می توان به مغازه تخمه فروشی اشاره نمود که در کشورمان از محتوا به بهترین نحو استفاده می کند. صاحب این فروشگاه با شناخت درست از مخاطبین خود که همگی از طرفداران فوتبال و برنامه های تلویزیونی مربوط به آن هستند، با نصب محتوای مناسب به ترغیب مشتریان خود برای خرید محصولات خود می کند (تصویر زیر: تبلیغ برنامه نود و استفاده از محصول تخمه برای دیدن این برنامه). در محتوایی دیگر نتایج بازی های مهم را برای آگاهی هر روز به همین صورت اعلان می نماید.

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

البته در سال های اخیر با توجه به اهمیت شبکه های اجتماعی و تولید محتوا در این مدیا، به تبلیغ آدرس شبکه های اجتماعی خود میپردازد.

 

 

از دیگر نمونه های بازریابی محتوا در فضای مجازی، می توان به سایت های «نی نی سایت» و «نی نی بان» در حوزه مادر و فرزند و بارداری اشاره نمود.

دلایل ضرورت استفاده از بازاریابی محتوا:

  1. افزایش میزان فروش
  2. کاهش هزینه های تبلیغات و روابط عمومی
  3. ایجاد حس خوب برای مشتریان و وفاداری آنان

 

مزیت های بازاریابی محتوایی:

  1. جذب مشتریان جدید و تعامل با مشتریان فعلی
  2. معرفی شرکت‌تان به عنوان یک متخصص
  3. گسترش ابعاد برند با دادن صدا و شخصیت به برند
  4. افزایش فروش و ارجاع مشتری

 

نکات مشاوره ای در بازاریابی محتوا:

توجه داشته باشید، هر اطلاعاتی که به مشتری ارائه میکنیم؛محتوا نیست. محتوا باید مرتبط و مفید باشد.

تولید محتوای کارا و اثربخش، با بمباران مخاطبین توسط محتوا متفاوت است.

امروزه بازاریابی بدون خلق محتوای مناسب امکانپذیر نیست، بنابراین برای تولید محتوای خود استراتژی های مناسبی تدوین کنید.

بازاریابی محتوا باید بعنوان قسمتی از فرآیند بازاریابی شما باشد و همه ابعاد بازاریابی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

به یاد داشته باشید،  قبل از طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی، باید استراتژی بازاریابی محتوا ترسیم کنید.

تولید محتوای اثر گذار باعث بهبود SEO شما در موتورهای جستجو خواهد شد.

کمپین های موفق روابط عمومی معمولاً در خصوص موضوعاتی است که مخاطبان علاقمندی خود را نشان میدهند و این کاملاً با بازاریابی محتوایی مرتبط است.

در بازاریابی درونگرا (Inbound marketing) نیز میتوان از تولید محتوا استفاده نمود و بجای اینکه به سمت مشتریان حرکت کرد، مخاطبین را به سمت محصولات و خدمات سوق داد.

The Ultimate Addons For Elementor

Add a strong one liner supporting the heading above and giving users a reason to click on the button below.

Button Text