۱۲ متد برای متحول کردن سئو در سال ۲۰۲۱

بهینه‌سازی سئو (SEO)در سال ۲۰۲۱ و ماندن در بالاترین بخش‌ها موتورهای جستوگر، با توجه به پیشرفت نکات موثر بر آن بسیار چالش برانگیز است. اما در صورت استفاده صحیح از آن یک روش موثر برای جذب مشتری می‌باشد.

همانطو ر که در بالا گفته شد تغییرات الگوریتم‌های گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها روز به روز در حال تغییر است و ما برای بهود عملکرد سئو خود باید این موارد را در نظر داشته باشم. در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌شود ۱۲ مورد زیر نقش مهمی در رتبه‌بندی و رشد سئو در موتورهای جستوگر را ایفا می‌کنند. پس سعی کنید در نوشتن  استراتژی سئو خود حتما ۱۲ مورد زیر را در نظر بگیرید.

۱- هوش مصنوعی(Artificial Intelligence ) نقش بیشتری در سئو سایت خواهد داشت.

هوش مصنوعی (AI) در حال تغییر نحوه تعامل افراد با محتوای آنلاین است. الگوریتم هوش مصنوعی گوگل که “RankBrain” نام دارد، چند سال پیش رونمایی شد و نقش مهمی در فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل برای نتایج صفحات موتور جستجو (SERP) دارد.

گریگ کورادو یکی از افراد ارشد گوگل، که در توسعه RankBrain نقش اساسی داشته است، درباره آن می‌گوید” تجربه کاربر در تعامل و کشف بخش‌های مختلف، اطلاعات مهمی ارائه می‌دهد”

احتمالا این بدان معنی است که RankBrain فقط با گذشت زمان بهبود می یابد و AI را به عنوان یک روش سئو برتر بیان می‌کند.

بنابراین، سوال اصلی این است که، چگونه SEO خود را برای RankBrain بهینه کنیم؟ در حالی که گوگل جزئیات زیادی را به اشتراک نگذاشته، کارشناسان معتقدند که تجربه کاربری عامل اصلی و تعیین کننده است. این موارد می تواند شامل فاکتورهایی از میزان کلیک تا زمان صرف شده در صفحه باشد. شما باید خوانندگان را با محتوایی مفید و ارزشمند جذب کنید. با استفاده از ابزارهای مانند Yoest seo در زمان انتشار محتوا می‌تواند با ارائه نکاتی مانندخوانایی، بک‌لینک، کلمات کلیدی و… مورد ارزیابی قرار دهد و برای بهبود آن‌ها پیشنهاد ارائه کند.

۲-جستجوی صوتی

به لطف نوآوری‌هایی مانند Google Assistant  Apple’s Siri و Amazon’s Alexa، فناوری جستجوی صوتی پیشرفت زیادی کرده‌است. و با پیشرفت هر چه بیشتر این فناوری‌ها محبوبیتشان نیز بیشتر می‌شود. در حقیقت، درصد افرادی که تا سال ۲۰۲۲ از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند ۵۵ درصد افزایش می‌یابد. همانطور که می‌دانید وقتی افراد تایپ می‌کنند، تمایل دارند از جملات و کلمات کوتاه استفاده کنند. برای بهینه‌سازی و استفاده از مزیت جستجوی صوتی، کلمات کلیدی و عبارات طولانی‌تری که افراد در مکالمه روزمره استفاده می‌کنند را شناسایی کنید. جستجوی صوتی معمولاً با عباراتی طولانی‌تر و با صدای طبیعی بهتر انجام می شود.

۳-  ریسپانسیو (Responsive) بودن سایت

 

گوگل در سال ۲۰۱۹، برای اولین بار سازگاری صفحات بر روی موبایل را مورد بررسی قرارداد. به این معنی که موتور جستجو در درجه اول به نسخه تلفن همراه یک وب سایت نگاه می‌کند. با توجه به اینکه تقریباً ۷۳٪ از کاربران اینترنت تا سال ۲۰۲۵ فقط از طریق دستگاه‌های تلفن همراه به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند، این تغییر منطقی است. میزان کارآیی سایت بر روی  موبایل را با (Google’s free mobile-friendly test) می‌تواند بسنجید. در مرحله بعدی، نگاهی به گزارش “قابلیت استفاده از تلفن همراه” در  (Google Search Console) بیندازید. برای اطمینان از اینکه صفحه شما کاربرپسند است، باید اطمینان حاصل کنید که گوگل می تواند لینک صفحات‌( (URL شما را جستجو کند.

۴- رعایت اصول  E-A-T  در تولید محتوا

 

گوگل تأکید می‌کند که کیفیت محتوا برای موفقیت در رتبه بندی بسیار مهم است. اما “کیفیت” برای گوگل چه معنایی دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید اصل E-A-T که مبتنی بر تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness) و قابل اعتمادبودن(Truthworsiness)  است جستجو کرد. این عوامل به تعیین اینکه آیا یک صفحه وب دارای محتوای با کیفیت مفید است کمک می‌کند. . این اصول به ویژه در حوزه‌های تجاری اهمیت بالاتری دارند. هنگام تهیه مطالب خود، E-A-T را در ذهن داشته باشید. از آمار و اطلاعات دقیق استفاده کنید. به سایت‌های معتبر که دامنه‌های edu” و “.gov” دارند لینک‌ دهید. . از سایت‌های معتبر بک لینک بگیرید( به مقاله رپورتاژآگهی چیست مراجعه کنید) و ….

۵- محتوای طولانی به بهبود SERP کمک می‌کند.

طبق بررسی‌های انجام شده مقالات بالای ۳۰۰۰ کلمه به میزان ۳ برابر جذب مخاطب و ۴ برابر اشتراک‌گذاری را بیشتر می‌کند. همچنین ۳.۵ برابر بیشتر از مقالاتی با طول متوسط ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه بک لینک می‌گیرند. برای دستیابی به رتبه‌بندی بالاتر، تمرکز خود را روی محتوای طولانی آغاز کنید. همانطور که گفته شد، محتوای شما باید کیفیت را حفظ کند. هدف این است که اطلاعات منتشر شده‌ای که در اختیار کاربران قرار می‌دهید آن‌ها را درگیر کند.

اما برای تولید همچین محتوایی  چه باید کرد؟؟ ابتدا محتوای خود را به بخش‌هایی با زیر عنوان های H2 و H3 تقسیم کنید تا قابلیت اسکن بیشتری داشته باشد. . زیرعنوان ها به ویژه برای ریسپانسیو تلفن همراه مهم هستند. دوم، اطمینان حاصل کنید که به منابع معتبر مرتبط و دارای امتیاز بالا لینک دهید. در آخر، اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به راحتی به اشتراک گذاشته می‌شود. لینک‌های اشترا‌ک‌گذاری در پایان قرار دهید تا خوانندگان بتوانند با یک کلیک سریع اشتراک‌گذاری کنند.

۶- رسیدن به قطعات برجسته (featured snippets )

وحشت نکنید اگر می خواهید از رتبه بندی گوگل بالا روید، مجبور نیستید محتوای طولانی تولید کنید. برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ گوگل قابلیتی را به عنوان قطعات برجسته (featured snippets )به بازار عرضه کرد. این مزیت نوعی میانبر برای کسب اعتبار در گوگل است. گاهی اوقات، وقتی چیزی را در گوگل تایپ می‌کنید ، ممکن است یک باکس در سمت راست SERP ها مشاهده کنید که بدون کلیک می‌توانید پاسخ خود را در آن باکس ببنید.  قطعه‌های برجسته، بخش بزرگی از اطلاعات را نشان می‌دهد که اغلب به صورت پرسش و پاسخ یا خلاصه‌ای از موضوع و …  است. برای ایجاد قطعه، بر روی پرس‌و‌ پاسخ و کلمات کلیدی تمرکز کنید. در ضمن می‌توانید از بخش ” همچنین مردم پرسیده اند..” الهام بگیرید.

۷-  پیش‌بینی جستجو را ارتقاء دهید.

گوگل دیسکاور(Google Discover) در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد و یکی دیگر از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل است. این ابزار الگوهای رفتاری کاربر را به مرور مشخص می‌کند و به تدریج این عادت ها را یاد می‌گیرد. با استفاده از این اطلاعات، دیسکاور می ‌تواند دقیق‌ترین محتوای مورد علاقه کاربر را شناسایی کند. برای ظاهر شدن در این بخش کار خاصی لازم نیست و فقط کافیست گوگل صفحه شما را ایندکس کند. رتبه‌بندی محتوا براساس الگوریتم‌های بررسی کیفیت محتوا و علاقه کاربران انجام می‌شود. اگرچه گوگل هیچ فاکتور دقیقی را اعلام نکرده است ، اما به نظر می‌رسد که سابقه مکان، سابقه مرور، استفاده از برنامه، تقویم‌ها و … مرتبط هستند.

۸- ویدئو، محتوای تاثیرگذار

به نظر می رسد ویدئوهای آنلاین راه پیشرفت است. یوتیوب (YouTube) بیش از ۱ میلیارد کاربر دارد. اگر محتوای ویدئویی ایجاد نمی‌کنید، اکنون زمان شروع کار است. پیش‌بینی می‌شود که ویدیو از نظر میزان مصرف از همه فرم‌های محتوای دیگر پیشی بگیرد.

با این وجود چگونه می‌توانید آن محتوای ویدئویی را بهینه کنید؟ حتماً نام و توضیحات کانال ویدیویی خود را بهینه کنید. توضیحات نباید فقط با کلمات کلیدی مملو باشد بلکه یک نمای کلی کاربر پسند از کانال شما ارائه دهد.

فراتر از این، کلمات کلیدی بسیار مهم هستند. به عنوان مثال ، اگر YouTube را بهینه می‌کنید ، می توانید از ویژگی تکمیل خودکار پلت فرم الهام بگیرید. شروع به تایپ کردن عنوان ویدیوی خود کنید و ببینید چه مواردی در قسمت جستجو ظاهر می‌شود ، که در واقع لیستی از کلمات کلیدی پیشنهادی است و به شما می گوید دقیقاً افراد در YouTube چه چیزی را جستجو می کنند.

۹- بهینه سازی تصویر نقش بیشتری در جستجو بازی می کند.

جستجوی تصویر بصری به شدت تکامل یافته است و گوگل مدت‌هاست که بر علامت‌گذاری مناسب و بهینه سازی تصاویر تاکید دارد. از تصاویر با کیفیت و مرتبط استفاده کنید و مطمئن شوید که نام فایل را مناسب انتخاب می‌کنید ، فایل عکس را برچسب گذاری کنید تا با محتوای صفحه مربوطه مرتبط باشد. از برچسب های alt استفاده کنید، که ربات‌های گوگل (Google Bots)  از آنها برای طبقه بندی تصاویر استفاده می‌کنند. در آخر، تصاویر را به نقشه سایت خود اضافه کنید، جایی که ربات‌های گوگل راحت‌تر می توانند آن‌ها را بررسی کنند.

۱۰- از کلمات کلیدی که با معنا مرتبط است استفاده کنید.

 درگذشته متخصصان سئو روی کلمات کلیدی اصلی تمرکز می‌کردند.اکنون، ما می‌دانیم کلمات کلیدی ثانویه نیز به همان اندازه مهم هستند. جستجوی معنایی و بهینه‌سازی آن در آینده استفاده بیشتری پیدا خواهد کرد. گوگل دیگر فقط به رشته‌های کلمات نگاه نمی‌کند. این در حال تجزیه و تحلیل زمینه جستجو و تلاش برای تشخیص هدف جستجوی کاربر است، به این معنی که هرچه اطلاعات مرتبط‌تری  از طریق کلمات کلیدی اصلی و ثانویه منطقی ارائه شود، بهتر است. برای پرداختن واقعی به جستجوی معنایی، محتوایی ایجاد کنید که برای پاسخ دادن به سوالی که مخاطب هدف شما مطرح می‌کند طراحی شده باشد.

۱۱- اهمیت دادن به سرچ محلی ( Local Search)

وقتی مردم به اینترنت فکر می‌کنند ، اغلب به ماهیت جهانی آن فکر می‌کنند. واقعیت این است که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای یافتن کالاها و خدمات محلی استفاده می‌کنند. مثلاً ممکن است آن‌ها در جستجوی رستوران محله خود  باشند. سئو محلی مهم است و در حال پیشرفت است. این تحول تا حدی به دلیل افزایش جستجوهای کلیک صفر است که برخی از بازاریابان سئو آن را جدید می نامند.

در جستجوی کلیک صفر ، پرسش کاربر از طریق خود SERP پاسخ داده می‌شود. بنابراین آن‌ها روی هیچ یک از نتایج رتبه ‌ندی کلیک نمی‌کنند. یکی از دلایل افزایش جستجوهای کلیک صفر ، افزایش قطعه‌های برجسته است. بسیاری از جستجوهای کلیک صفر، جستجوی محلی است که نتایج را در SERP در آنچه “بسته محلی” نامیده می‌شود، نشان می‌دهد.

چگونه تجارت خود را وارد آن بسته محلی می کنید؟ با ایجاد یک صفحه Google برای کسب و کار من شروع کنید. داشتن بک لینک قوی نیز مهم است.

۱۲- اگر می خواهید در رتبه بندی جلوتر بمانید، تجزیه و تحلیل‌ داده‌ها  باید اولویت شما باشند.

علم داده به شما امکان می‌دهد خریداران را درک نمائید، کمپین‌ها را تجسم کنید و پیام‌های هدفمندی بنویسد. تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند منابع ارجاع را شناسایی کنید، زمان بارگذاری صفحه، فهرست بندی، تغییر مسیرها، خطاهای پاسخ، نرخ پرش و موارد دیگر را بررسی کنید. شما همچنین می‌توانید از علم داده‌ها برای شناسایی صفحاتی که نمی‌خواهید ربات‌های ایندکس شوند استفاده کنید و منابع غیرمعمول ترافیک را مشخص کنید ، مانند سایت‌های هرزنامه (که به اعتبار E-A-T شما آسیب می‌رساند).

چگونه همه این اطلاعات را به دست آوریم؟ بسیاری از ابزارهای تجزیه و تحلیل صنعت سئو وجود دارد. جعبه ابزار “SEMrus SEO” فناوری لازم برای گزارش‌گیری همه موارد، از ردیابی رتبه تا تحقیقات رقابتی، سئو در صفحه، ، ایجاد لینک و سایر موارد را به شما می‌دهد.. این روش به شما امکان می دهد مشکلات را برطرف کرده و  سئو وب خود را به طور مداوم بهبود ببخشید.

کلام آخر

همانطور که در بالا توضیح دادیم ، بهینه سازی سئو  روز به روز  پیچیده‌تر می‌شود. روزهای ساده بهینه سازی کلمات کلیدی و عناوین متا گذشته است. با روندهای فعلی سئو، شما باید در مورد همه چیز، از کنترل صوتی گرفته تا سئو ویدیو فکر کنید. معیارها به طور مداوم در حال تغییر هستند، و مهم است که در بالای رتبه خود قرار بگیرید. ابزارهای مناسب جستجوگرها می‌توانند به شما کمک کنند اطلاعات لازم برای راهنمایی یک استراتژی هوشمند SEO را بدست آورید.

 

 

منبع : آکادمی فروش

Facebook
Twitter
LinkedIn