خلاقیت در بازاریابی جانبی

 بازاریابی جانبی چیست؟

 فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن، مفهوم بازاریابی جانبی را به معنای «جایگزین کردن محصولی ابداعی به جای محصولات فعلی، بر اساس ترکیبی از نیازها و یا موقعیت‌های خاص مشتری»، توسعه داده است

  برای مثال، پمپ ‌بنزین‌های بین ‌راهی یک دهه پیش را در نظر بگیرید. در این پمپ ‌بنزین‌ها، فقط یک سری پمپ و چند کارگر وجود داشت

 امروز، در بیشتر پمپ بنزین‌های بین راهی، علاوه بر پمپ بنزین، خدمات دیگری مثل «سوپرمارکت»، «رستوران»، «سرویس بهداشتی»، «خودپرداز»، «محل استراحت»، «محل بازی کودکان»، «کافی شاپ»، «کارواش» و غیره نیز ارائه می‌شود

 درآمد پمپ بنزین‌های بین‌ راهی بیشتر از این خدمات جانبی به دست می‌آید تا از فروش بنزین

 کاتلر می‌گوید برای اجرای بازاریابی جانبی باید به این دو اصل پایبند باشیم:

۱️⃣ نیازهای مختلف مشتریان‌مان را در نظر بگیریم نه صرفا محصولی که می‌فروشیم

🔸 اگر پمپ بنزین‌های بین راهی فقط به فکر محصول‌شان بودند، شاید فقط محصولی مثل گاز سی‌ان‌جی را به کسب و کارشان اضافه می‌کردند

🔸 اما آنها به نیازهای مختلف «مسافران» فکر کردند، با این که آن نیازها با محصولی که اساس کسب و کارشان است، هیچ ارتباطی ندارد

۲️⃣ ساختارشکن باشیم

🔸 عرضه بسیاری از محصولات، بر اساس یک سری عُرف و روال رایج انجام می‌شود. مثلا عُرف رایج این است که کلاس‌های اِم‌بی‌اِی باید در یک موسسه آموزشی و در داخل کلاس‌های درسی تشکیل شود

🔸 یک موسسه آموزشی در نیویورک، آمریکا برای اجرای بازاریابی جانبی، این عُرف را زیر پا گذاشت

🔸 این موسسه در تحقیقاتش متوجه شد که بسیاری از مشتریان هدفش، افرادی هستند که صبح‌ها با قطار از شهرهای اطراف نیویورک می‌آیند و بعد از ظهرها هم با قطار به شهرشان برمی‌گردند و معمولا یک ساعت و نیم تا دو ساعت در صبح و بعد از ظهر در راه هستند

🔸 برای همین، موسسه مذکور تصمیم گرفت کلاس‌های اِم‌بی‌اِی خود را داخل قطار برگزار کند

 بازاریابی جانبی چیست؟


 فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن، مفهوم بازاریابی جانبی را به معنای «جایگزین کردن محصولی ابداعی به جای محصولات فعلی، بر اساس ترکیبی از نیازها و یا موقعیت‌های خاص مشتری»، توسعه داده است

  برای مثال، پمپ ‌بنزین‌های بین ‌راهی یک دهه پیش را در نظر بگیرید. در این پمپ ‌بنزین‌ها، فقط یک سری پمپ و چند کارگر وجود داشت

 امروز، در بیشتر پمپ بنزین‌های بین راهی، علاوه بر پمپ بنزین، خدمات دیگری مثل «سوپرمارکت»، «رستوران»، «سرویس بهداشتی»، «خودپرداز»، «محل استراحت»، «محل بازی کودکان»، «کافی شاپ»، «کارواش» و غیره نیز ارائه می‌شود

 درآمد پمپ بنزین‌های بین‌ راهی بیشتر از این خدمات جانبی به دست می‌آید تا از فروش بنزین

 کاتلر می‌گوید برای اجرای بازاریابی جانبی باید به این دو اصل پایبند باشیم:

۱️⃣ نیازهای مختلف مشتریان‌مان را در نظر بگیریم نه صرفا محصولی که می‌فروشیم

🔸 اگر پمپ بنزین‌های بین راهی فقط به فکر محصول‌شان بودند، شاید فقط محصولی مثل گاز سی‌ان‌جی را به کسب و کارشان اضافه می‌کردند

🔸 اما آنها به نیازهای مختلف «مسافران» فکر کردند، با این که آن نیازها با محصولی که اساس کسب و کارشان است، هیچ ارتباطی ندارد

۲️⃣ ساختارشکن باشیم

🔸 عرضه بسیاری از محصولات، بر اساس یک سری عُرف و روال رایج انجام می‌شود. مثلا عُرف رایج این است که کلاس‌های اِم‌بی‌اِی باید در یک موسسه آموزشی و در داخل کلاس‌های درسی تشکیل شود

🔸 یک موسسه آموزشی در نیویورک، آمریکا برای اجرای بازاریابی جانبی، این عُرف را زیر پا گذاشت

🔸 این موسسه در تحقیقاتش متوجه شد که بسیاری از مشتریان هدفش، افرادی هستند که صبح‌ها با قطار از شهرهای اطراف نیویورک می‌آیند و بعد از ظهرها هم با قطار به شهرشان برمی‌گردند و معمولا یک ساعت و نیم تا دو ساعت در صبح و بعد از ظهر در راه هستند

🔸 برای همین، موسسه مذکور تصمیم گرفت کلاس‌های اِم‌بی‌اِی خود را داخل قطار برگزار کند

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp